در 13 آوریل 2024، سمینار علمی «چینی سازی دین و روش تحقیق دین چینی» در دانشگاه پکن برگزار شد. این سمینار که بر تأسیس رشتۀ مطالعات مذهبی مارکسیستی و سیستم نظری مطالعات مذهبی با ویژگیهای چینی متمرکز بود، با همکاری و همفکری گروه فلسفه (گروه مطالعات مذهبی) دانشگاه پکن، مؤسسۀ فرهنگ مذهبی دانشگاه پکن و گروه تحقیقاتی پروژۀ بزرگ بنیاد ملی علوم اجتماعی چین شکل گرفت. بیش از 50 پژوهشگر از مؤسسۀ ادیان جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین، دانشگاههای پکن، رین مین چین، تسینگهوا، ملیت چین، تربیت مدرس پکن، علوم سیاسی و حقوق چین، شاندونگ، نانجینگ، فودان، سیچوان، گوئیژو، ملیت یوننان، آکادمی علوم اجتماعی شانگهای و دیگر دانشگاهها و همچنین مسئول بخشهای مربوط دپارتمان کار جبهۀ متحد کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین و مسئول مؤسسۀ مرکزی سوسیالیسم در این سمینار حضور داشتند.
در کنفرانس ملی کار مذهبی 2021، دبیرکل حزب کمونیست، آقای شی جین پینگ، نخستین بار پیشنهاد کرد که یک تیم تحقیقاتی مذهبی را که از نظر ایدئولوژیک و سیاسی باورمند و به دیدگاه مارکسیستی در حوزۀ دین پایبند است، سبک مطالعۀ بایسته ای دارد و در نوآوری خوب است، پرورش دهد. همچنین پیشنهاد کرد که ساختار مطالعات مذهبی، مارکسیستی شود. ژئو شین پینگ (Zhuo Xin ping)، عضو آکادمی علوم اجتماعی چین و محقق مؤسسۀ ادیان جهانی، ژینگ شیائو یون (Zheng xiao yun)، رئیس انجمن ادیان چین و مدیر مؤسسۀ ادیان جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین، و دیگر کارشناسان و محققان، عمیقاً دربارۀ ایده های توسعه و زمینه های تحقیقاتی مطالعات مذهبی مارکسیستی از دیدگاه های مربوط بحث و گفتگو کردند. پروفسور ژانگ ژیگانگ (Zhang zhi gang)، رئیس افتخاری مؤسسۀ دین و فرهنگ دانشگاه پکن، گزارشی دربارۀ چگونگی پایبندی دین چین به جهت چینی سازی به عنوان «بازسازی گفتمان علمی مطالعات مذهبی چین» ارائه کرد.
مباحث این سمینار شامل شش موضوع بود: چینی سازی ادیان و دیدگاه مذهبی انسانی، مارکسیسم و تأسیس رشته های مذهبی چینی، یادگیری متقابل تمدنها و چینی سازی ادیان، مفهوم و ویژگیهای ادیان چینی و همگرایی و همزیستی ادیان متعدد. کارشناسان، در زمینه های منطق دانشگاهی، تجربۀ تاریخی و مسیر عملی دین چین در پیوستن به چینی سازی، ویژگیهای ادیان چینی که از نظر ترکیب اصول اساسی مارکسیسم با فرهنگ سنتی عالی چینی متفاوت است، و چگونگی ایجاد سیستم دانش مذهبی مستقل چین، بحثهای عمیق، دقیق و مستدلی داشتند.
آنان همچنین تاریخ مطالعات مذهبی چین را از آغاز دهۀ 60 قرن بیستم تا دستاوردهای پربار در قرن بیست و یکم بررسی کردند و منتظر طرح تأسیس مطالعات مذهبی مارکسیستی با ویژگیهای چینی بودند.
منبع: سایت مجلۀ «ادیان چین» (27/01/1403)
نظر شما